Ida-Barbacka

Hade tänkt skriva ihop min åsikt om att rida barbacka. Eftersom jag för tillfället rider Trixi barbacka mer en helften av dem gångerna jag rider henne.

Många tror att det inte blir någon serriös ridning när man rider barbacka, att man har svårare att bedöma sitsen och att man blir instabilare och att det lätt blir "oroligt" uppepå hästryggen. Det är klart att detta stämmer på VISSA personer. Mig tex, ja känner att när jag rider dressyr barbacka blir jag mera fokuserad och koncentrerad på hästen. Eftersom jag tycker att sadeln mest är i vägen och förhindrar mina hjälper mer en dem stärker.

Det är också klart att det blir anolunda att bedömma sitsen. Det är klart att det inte blir lika dant eftersom man har plockat bort sadeln. Men utan den ska man även där sträva efter en lodrät korrekt sits. Om du kan sitta teoretiskt korekt i balans barbacka, blir det lätt som en plätt att göra det samma i en sadel eftersom du har alla möjliga stöd för sitsen i den, kåpor, bakvalv, framvalv osv.

Sen kanske man ska ta upp trycket på ryggen med? En sadelär ju till för att fördela trycket på hästens rygg. Men samtidigt måste vi se att en sadel faktist väger ett antal kilo. Sitter du snett i en sadel blir trycket över ryggen ojämn på en större uta. Om man sitter snett barbacka blir trycket på en mindre uta, men intensivare. Men när du sitter barbacka har du hästens ryggrad som riktlinje vart du ska sitta. Om du sitter rakt i sadeln som i sin tur litter lite snett på hästen är det inte lika lätt att veta att du verkligen sitter rakt över hästen. 

Jag tycker det är väldigt bra att variera sin ridning varav sadel och barbacka. I början kan det vara lite vingligt, men efter massvis av träning sitter man som klistrad på hästryggen även utan sadel.

Kommentarer
Postat av: Eva

riktigt bra skrivet! jag själv har jätte svårt att rida barbacka men jag har dålig balans. Du sitter jätte bra när du rider barbacka :) några tips som man kan tänka på när man rider barbacka om man tycker att det skumpar för mkt eller om man håller hårt om med benen för att hålla sig kvar m.m? :)

2011-12-29 @ 12:30:42
URL: http://evahagelberg.blogg.se/
Postat av: Petra

bra skrivet, håller med dig faktiskt :) dock är det ganska obehagligt att sitta på en häst som har en väldigt kantig rygg haha

2011-12-29 @ 17:39:01
URL: http://alwaystry.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0