Ida-Måndagens dressyrlektion

I måndags red jag lektion på skogslotten, vi hade hästbyte den dagen och då fick jag rida Nybyggets Blixten. En liten storhäst valack född 2007, altså ganska ung. Hade inge förväntningar eller krav när jag hoppade upp eftersom det e en unghäst jag aldrig suttit på. Dem få jag sett rida honom har det sett ut som han är ganska stark o biter sig fast lite. Men när vi red fram ville han gärna lägga sig lite bakom hand och "fuska" ganska likt Q faktist. Men det blev bättre in i passet. Han hade en jättefin stor galopp så ja kunde typ inte sitta ned xD En typiska vinglig unghäst. När vi red på volt trängde han inåt massa, men när ja skulle lägga volt från dem andra gick han nästen skänkelvikning trotts att jag gång på gång matade som tusan med ytterskänkel (haha ANNA) Lektionens tema var kadrilj, som en lite julavslutning. Ja va ju såklart tvungen o rida först o de va inte så lätt när hästen vinglar åt alla möjliga håll.. Sen skulle vi göra kvalvingar, grymt svårt va de iaf. Men kul var det.
Ritade en liten bild för hittade ingen film på yt

Haha förstår ni? på en volt.. Sen kunde man byta med på medellinjen. Då skulle dem som galopera stanna och den som "snurra på stället" börja galopera. Väldigt bra övning för att man var tvungen att sätta hästarna på plats och anpassa sig efter dem andra.
Sen när vi travade av o la ned hästarna va han så trött så han sprang med huvet i backen, haha plötte! Ne men de va en riktigt rolig häst o rida trotts sin unga ålder :D

Blixten!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0