Ida-Travare

Fick en till fråga om jag kunde skriva om Travare.
Jag tycker det är ett svårt ämne att diskuter om eftersom det finns så myckert argument på båda sidorna.

Avel
 Travare ÄR avlade för att gå trav, att kunna trava väldigt fort. Den har altså inte samma egenskaper som en "vanlig" häst. Dem är inte byggda för att bära upp en ryttare, att kunna arbeta i en bra form genom hela kroppen. Det är ren fakta det bara är så.

Användning
En av dem största fördomarna är att man inte kan rida en travare. Bara för att hästen ex inte är byggd att bära upp en ryttare i en bra balanserad form, betyder det inte att det är omöjligt. Det fins många fina sk "ridtravare" Det är precis samma sak som händer med en avlad hopphäst som kanske går medelsvår i dressyr? Det finns inga begränsningar vad du kan göra med en häst men det är svårare med vissa pga deras byggnad och ursprung.

Min tanke
Jag tycker att det är att aldeles för stort uppdraget om travare. En travare går inte sönder för att du rider den, så länge den är en frisk häst. Men det är möjligtvis lite viktigare att ex hålla koll på ryggen på en travare eftersom den i grund och botten är gjord för att DRA. Inte BÄRA.
Vi har ju Dinanett som står i samma stall som Trixi. Hon går utmärkt o jobba i form. Men eftersom hon tidigare har gått trav har hennes ben fått ta stryk av det och dem hänger inte riktigt med. Det är INTE pga att hon har blivit riden i sina äldre dagar, utan att hon är byggd för att TRAVA och DRA, och det är det hon har gjort.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0