Jet - En vecka, sju åsikter

Det här är alltså mina åsikter, jag säger inte att de är rätt men det är vad jag tycker. Tycker ni att jag har fel så får ni klart säga till, håller jag med er så kanske jag ändrar mig. 


Dag ett - travare

Travare är adlade för att trava fort på en travbanan, deras karriär börjat tidigt, är kort och intensiv. För att en travares muskler, ligament och senor ska hålla måste den ha en bra träning, där den inte travar fort för ofta och för mycket.

De flesta varmblodstravare har ett ganska dåligt sadelläge och rak rygg, de är tunt byggda och inte avlade för ridning. Det är fel att säga att travhästen inte är skapad för att bli riden på, för det är ingen häst.

Fördelen med att ha en ridtravare är att de flesta är väldigt välhanterade. Tränarna och skötarna i stora travstall är väldigt hästvana, så ridtravare brukar vara riktigt trevliga hästar. Kanske bättre första häst än en tjurig, stor och gammal dressyrhäst?

Nackdelen är förstås att deras senor och ligament kan ha tagit stryk av travet, så ska man köpa en fd travhäst så måste man vara beredd på det. Dessutom brukar travhästar ha en väldigt stark tävlingsinstinkt eftersom de är tränade att trava först. Det kan bli obehagligt när man rider med någon annan häst. Med mycket träning går det såklart att lösa problemet. Men det man hör mest om är att travare inte kan gallopera, vilket enligt mig inte stämmer. Personligen tror jag även det kan gå att träna, förmodligen mycket jobb, men det borde inte vara omöjligt.

Jag tror man ska vara försiktig med att döma, alla travhästar har inte helt sabbade senor, alla travhästar blir inte ostoppbara bakom en annan häst och självklart finns det ridtravare som kan vara stjärnor på att hoppa, men upp i Grand Prix kommer de nog aldrig.


Det här är en ridtravare som gåt trav innan, inte så ful va? ;)

Personligen tycker jag travhästar är fina hobbyhästar, men det är inte en hästras jag själv är intreserad i


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0