Jet - veterinärbesök och ridning

Var som sagt med Ville till veterinären idag, och han blev friskförklarad! Något stel i vänster has men visade inget på böjprov. Nu ska vi sätta igång honom långsamt och de tre första veckorna nästan bara skritt. Mycket tömmkörning och många raka spår. Jag har bestämt att jag kommer att skriva om vår tid med Ville + alla veterinärbesök så att ni får en riktig uppfattning om vad som har hänt.

 

Innan vi åkte så red jag Lucern. I början gick det hemskt, hon sänkte ner huvudet, tog tag i bettet och sprang iväg. Att skritta gick inte heller, hon steppade eller tog väldigt små, spända steg. I de lägen vet jag aldrig riktigt vad jag ska göra, jag försöker bryta mönstret, men vet inte med vad. Försökte med övergångar, tempoväxlingar och vändningar, och det gav självklart lite effekt men inte så mycket som jag hoppades på. Efter en halvtimme kom någon förbi som jag kanske pratade med i någon minut, och sen släppte det. Lucern gick som en klocka, gick både att sänka och höja formen, öka och minska tempot och sakta av när jag ville! Ska komma ihåg att en liten minipaus mitt i det dåliga kan hjälpa massor.


Såg nu att bilden var lite suddig, men aja, det får duga :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0