att träna på till nästa tävling

Just nu är jag extremt sugen på att säätta mig och trimma dressyr riktigt ordentligt. Det med förra tävlingen var att jag fick lite "bekräftelse" vad jg behöver träna vidare extra med. Bland annat formen (viket jag visseligen redan viste) och hennes ökningar + små volter i galopp då hon gärna kryper ihop lite.
 
Så det jag ska träna lite extra på de kommande 3 veckorna åker till mallis om 1 vecka så de blir bara 2 veckor o träna.. Men då ska jag träna mycket på;

Samling och ökning
I både låg rund form och högre lite öppnare form. Mycket ökningar på diagonalerna, medellinjen osv men även på större volter för att kunna reglera böjningen samtidigt. Kanske i slutet av passet bara trava framåt 5 min i låg förm för att hon ska ta för sig så mycket som möjligt vilket hon är lite seg med även om hon har en väldigt taktmessig bra trav.
Formen Har många bra övningar i bakhuvudet jag kan göra. Variera formen mycket mellan låg och hög. Inte slarva som jag kan ibland och tänka " det är lättare att få genom henne när hon gåt i sin comfortzoon" Utan från första början direkt lyfta upp och fram nosen när hon vill bocka in den lite.
Fattningar Även om jag fick bra betalt på fattningarna i söndags så gjorde jag dem några meter för tidigt eftersom det ofta blir pankaka om jag fattar på rakt spår. Första ärevarvet vert katastrof när Trixi började passa med huvudet högt i skyn med mig sittandes och asflabbade på ryggen. Ne man jag vill kunna fatta galopp på rakt spår, utåt/inåtställd osv, att hon ska lyssna på mina hjälper och inte vad som känns bäst för henne.
Hon ska följa med mina tygeltag Mycket de som orsakar att hon kryper ihop aldeles för mycket på mindre volter är att hon inte följer och accepterar min innertygel. Därför ska jag rida småsmå serpentinbågar och åttvolter i slutet av varje pass för att hon ska följa min innertygel utan att ramla inåt vilket vart ptoblemet sist jag tränade på det att hon tillslut ignorerade min innerskänkel.
Accepterandet av min innerskänkel Ett av de "stora" problemen som alltid varit är att Trixi är enormt nonchalant emot innerskänkeln och de sidförande skänklarna. Så jag ska bli mycket tuffare med det och sätta henne på plats eftersom hon vet vad jag menar men vill bara inte göra så. Även få bättre kontroll på bakpartiet som för tillfället är ganska omöjligt att rubba på i ett läge som; Öppna, sluta och förvända sådana med.

Innan varje pass ska jag fundera ut vad jag vill träna på och lägga upp träningen nogrant.


// Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0