dethär med dressyrdomare

Dressyr är egentligen den klantigaste grenen du kan fastna för. Det finns inga klara regler och allt handlar om bedömning utifrån en enskilld individ. Till skillnad från hoppning där du får 4 fel när bommen ramlar, ramlar inte bommen får du inte 4 fel.

Alla dressyrdomare ska ha gått samma utbildning och lära sig bedömma på samma sätt. Men endå har dem så helt olika åsikter. Vissa dommare kollar bara på hästens form och vissa är superpetiga med vägarna, det är så olika från person till person.

Sen är det också väldigt olika hur de använder betygsskalan. Enligt min personliga åsikt tycker jag dommaren ska kunna använda i stort sätt hela skalan. Ofta är dem lite fega enligt mig, ja är det en perfekt travökning som inte kunde gjorts bättre, ja våga då sätta en 9a istället för att fastna i 5-6-7. Jag har ridit för aldeles för många dommare som har kört fast i träsket med sina 5or och 6or. Och de protokollen är ofta väldigt tråkiga att läsa. Något jag tycker är väldigt viktigt är att motivera sin satta siffra så ofta det går. Kanske inte på varje punkt men inte bara skriva "bra" och sätta en 6a utan beskriva "detta behövs för en 7a". Det är inte många sådana komentarer jag fått på sistone och jag tycker det äe det som är viktigast. Att veta varför jag fick den poengen jag fick och varför jag inte fick högre. Ett "bra" säger ju inte ett skit om vad jag gjorde bra eller dåligt?

Något jag har noll tollerans för är negativa dommare som bara trycker ned ryttarna. Jag har haft turen att aldrig behövt rida för något riktig tjurtant. jag har aldrig fått någon nervärderande komentar. Jag har haft turen när jag tävlade Baltazar förut och skumt nog föll han de flesta dommarna i smaken. Han hade ordentligt med hull och de såg tydligen förbi hur tung i handen han vart ibland. Trixi är ingen lite hitt bland dommarna då hon iaf i dagsläget är lite för smal och de giller inte häller att hon stundvis blir lite bakom lod. Det är också något domare dömmer, tror mest på ponntävlingar. Det är sjukt att de favoritiserar hästar efter hull och färg (har varit med om båda) Visst kan du nämna i programet att ponnyn ser något mager ut. Men det ska inte gå ut över procenten. Då många som jag inte tävlar på egen häst står jag ganska mycket utanför Trixis foderstat.

Något jag tycker är väldigt bra är programträningar för dommare. Att variera mellan att träna för tränare och dommare (iaf för tävlingsryttare) En tränare går mer ned på grunden med "problemen" Samtidigt som en domare ser det mer "ytliga" så man får veta hur de tänker när de dömmer ett program.

Dressyrptogramsträning för Mari Carlgren


// Ida

Kommentarer
Postat av: madde

Bra skrivet :)

2012-04-24 @ 16:22:27
URL: http://duvetmadde.blogg.se/
Postat av: Eva

Här på åland har vi mycket hur ryttaren sitter och vägarna, först i La som de börjar bedömma lite mera hur hästen ser ut. Vi har både svenska och ålänska domare när vi tävlar. Så kommer det en svensk och bedömmer så rider man oftast under 62 % är det ålänsk så är de lite snällare och ger oftast högre % haha :) Men jag tycker endå de svenska domarna är bäst för de har inte sett ekipagen förut och då har de ingen aning hur de kommer att rida eller se ut. Man jag kan inte säga att de favoritiserar här direkt, vist ibland händer de ju såklart! men jag har hört att de är väldigt vanligt i sverige :/ jag har kompisar som har fått riktigt nedvärderande kritik.. btw, jätte bra skrivet!

2012-04-25 @ 09:34:01
URL: http://evahagelberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0