ida - ett vanligt ridpass

Tänkte skriva ned hur ett vanligt pass på banan ser ut för Trixi och mig. Självklart är hörlurarna och musiken med!

Jag börjar med att skritta fram på långa tyglar i ca 2 varv åt varje håll, efter de skrittar jag en hel del på korts tyglar. Gör halter känner att hon gåt undan för skänkel osv.
När jag börjar trava låter jag henne ofta gå i en ganska öppen form. Inte över tygeln men lite beroende på dagsform. Jag travar ofta utåtställd på fyrkantspåret för att få upp stöd på yttertygeln. Jag vill kunna släppa innertygeln i några sekunder och att hon fortfarande litter kvar i samma form.
Så småningom börjar jag lägga lite voler men fortfarande utåtställd. Beroende på dagsform kan jag börja rakrikta och så småningom ställa över inåt.
När jag börjar galoppera brukar jag bara ställa mig upp i lätt sits på helavånga tyglar och låta henne rulla på själv. Jag försöker stå så stilla som möjligt och målet med det är att hon ska fortsätta hålla igångutan att jag behöver va på henne hela tiden. Är hon lite extra seg kan jag mana på lite någon långsida eller två. Detta gör jag i båda verv innan jag sätter mig ned och smått börjag jobba galoppen. Precis som i traven börjar jag utåtställd, även på volter. Och efter hand ställer jag om inåt.
När jag har kommit så långt brukar hon få en kortare skrittpaus.
Efter de beror på vad jag vill få ut från passet men oftast börjar jag jobba traven nu. Volter, sidförande övningar osv. Sedan gör jag samma i galoppen och blandar de 2 gångarterna. Avslutningsvis brukar jag rida lite förvänd galopp runt hela fyrkanten och även på större volter eftersom jag märkt att hon har tappat mycket styrka i galoppen under vintern.
Avslutningsvis travar jag av på stora volter i låg form och till sist skrittar jag av.

Kommentarer
Postat av: Eva

jag säger det igen! JAG ÄLSKAR såna härna tips hur du rider och andra tips, jag älskar att läsa dem och tar till mig. Fortsätt så :)

2012-04-05 @ 13:43:13
URL: http://evahagelberg.blogg.se/
Postat av: TeamKT

ny hästblogg, uppdaterar regelbundet med nya bilder och videos, kolla gärna http://teamkt.blogg.se

Kram!

2012-04-05 @ 14:46:18
URL: http://teamkt.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0