ida - smal

Trixi har varit väldigt smal i slutet av vinter nu början på våren, och hon har även blivit väldigt orkelös. Hon har nästintill fri tillgång till hö när hon står inna och hon får 5 dl betfor, 1 l havre och 5 dl kornkross om dagen. Jag vill bara att gräset ska popa upp och hon ska gå o äta sig sådär lagom rund som hon var i sommar. Det är ju svårt att bygga muskler om de inte finns lite fläsk att ta av.

Dehär hullet tycker jag klär henne aldeles utmärkt!

Just nu tkr jag hon är lite väl spinkig..


Kommentarer
Postat av: Jossan

Hon ser lite ut som om hon skulle behöva mer protein. Vet du värdet på höet som hon äter? Det är så svårt att råda om man inte vet värdena, och det är inte bra att ge för mycket protein i förhållande till halten energi, för då kan hästen drabbas av fettlever, när kroppen försöker att förvandla protein till energi. Den processen tar extra hårt på kroppen, och därför kan mycket smala hästar ha fettlever.



Vet själv hur svårt det kan vara att ta hand om ngn annans häst och se att den saknar "något", men inte veta vad. Men en kur som har hjälpt på mina tunnisar är att ge 1-2 dl olja om dagen i maten (rapsolja fungerar bra) och lite proteinrikt foder, tex lusern eller sojamjöl.



Men det tar ju sin lilla tid att få dem i hull igen..

2012-04-04 @ 06:52:37
URL: http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se
Postat av: Eva

jag säger åxå lite protin skulle hon behöva, du kan testa och ge blötlagd lucern 1 gång om dagen! det hjälper för min häst iaf att bygga muskler :)

2012-04-04 @ 07:00:17
URL: http://evahagelberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0