ida - vikten av att rida olika hästar

Något ja tycker är väldigt viktigt är att rida olika hästar.

Oavsett om du är nybörjare eller erfaren tävlingsryttare är det enligt min åsikt väldigt givande att rida olika hästar. Ridningen är lite som att cykla. Har du lärt dig rida en gång sitter det i huvudet vilka basicrörelser du utövar. Men gör du ett längre uppehåll kan mcket av kunskapen du samlat på dig förtvina.

Om du BARA cyklar på en cykel med handbroms blir du van med handbroms och kommer ha väldigt svårt att ställa om direkt till en cykel med pedalbroms. Det är precis lika dant som med hästar. Du vänjer dig vid att rida en häst på ett vist sätt. Men sen när du sätter dig på en annan häst kanske det inte funkar över huvudtaget?

Därför är ridning på varierade hästar otroligt viktigt för att utvecklas och samla så mycket kunskap som möjligt. Ridskolor är därför en ideal att börja rida på. Där får du lära dig att rida sega,pigga, känsliga, stela hästar osv. Ja alla typer.

Jag skulle aldrig kunna fortsätta utvecklas utan att rida olika hästar. Jag har haft perioder där jag har fått rida en och samma lektionshäst lite för länge och då blir det gärna att man kör fast i samma spår tillslut. Jag fick sedan rida lite andra hästar och någre veckor efter det när jag satte mig på hästen jag körde fast på så löste sig problemet. Just för att jag hade hittat insperation från en annan häst.

Jag och ridskolahästen Svalan.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0