trixi och nikita

Igår red jag Trixi och Nikita. Eftermidagen börjadelagom bra när jag hittade Q utanför staketet nere på ett upplöjt gärde.. Så tog ruchen ned och fångade henne. Det var inget svårt utan problemet kom när vi skulle över diket hon hade hoppat över för att komma till gärdet. Vi stod där i några minuter när hon bara backade och backade o surade. Men tillslut efter lite morrande och hö så skuttade hon fint över diket.

Först red jag Trixi i padocken. Testade rida på gramanen och den hjälpte endast på de viset att jag kunde sitta helt stilla med handen med en lätt kontakr och att hon endå höll en stadig form. Så tog dän den efter uppvärmningen. Det jag tränade extra på var ökningar i trav, förvånd galopp och samling i småsmå volter i trav och galopp. Försökte hålla henne i en låg öppen form men ibland kröp hon ihop och då övergav jag henne några sekunder för att sedan leta tillbaka igen.

Efter det tog jag in Nikita. Hon var inte alls glad över att vara ensam i stallet och hoppade runt och gnäggade massa. Kunde knapt borsta hästen. Gash!!! Drog på gramanen eftersom jag skulle rida och möta Nattis och Miranda och sist när Jet red ut på Nikita fick hon knapt stop på henne + att hon är grymt fjantig av sig och skyggar för allt från stenar och pinnar till traktorer och hus.

Påväg emot Nattis skulle vi gå lite på en liten assfaltsväg. Vi kom fram till 2 hus på ena sidan och Nikita börjar redan innan vi var brevid att skruva sig. Så jag stannade eftersom det kom en bil bakifrån. Men precis när bilen skulle köra förbi vänder hon och försöker sticka hem. Fick stop på henne ganska direkt och skulle låta bilen passera. Och då backar hon nästen in i bilen!?! Höll på o slå ihjäl hästen.. Sen skulle vi förbi husen och de gick inte om vi inte red på andra sidan i full trav framåt. Men rätt vare e så vänder hon igen och försöker sticka hem. Som tur va skötte hon sig så fort Miranda kom med i bilden men man kan ju inte tro att hon har varit ridskolehäst med handikaputbildning.


Hoppade lite samma hinder som ja gjorde med Jet förra veckan men la på så de blev lite högre. Och även med mig så drog hon iväg en bra bit efter! HAHA

// Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0