trixis aktivering

Var nyss i stallet och red Trixi. Hade bestämt innan att inte rida fokusera så mycket på form och lösgjordhet utan mer på bjudning. Började att rida fram i skritt trav och galopp ö.t minskade och ökade mest för att hon skulle komma igång.

När hon hade fått upp flåset efter galoppen återgick jag till trav. Red volter på kortsidorna och längningar på långsidorna. I början stod hon emot lite och ville bara springa fortare utan att länga på steget, men efter några gånger släppte det. Gjorde så i båda varven innan jag gjorde några ökningar på diagonalen som gick jättebra! Dock red jag lätt hela tiden eftersom jag dels red i hoppsadeln med mjukisbyxor och sen tyckte jag att det skulle störa henne mer om jag satt o skumpade. Efter en kort skrittpaus gjorde jag exakt samma sak i galopp. Travade av i ett friskt tempo så att hon skulle sträcka ut ordentligt. Även när jag samlade traven mera så märktes det att hon fick mer swung i steget och vart inte riktigt lika markbunden.

Under hela passet red jag i en ganska låg och väldigt öppen form. Höll inte på och plockade i henne utan hon fick söka stöd själv. Föll hon lite bakom lod övergav jag henne helt i handen några steg för att sen börja om igen. Jag är ganska förvånad över att hon kunde hålla sig i en sån öppen form hela passet, men det var delvis för att jag satt väldigt still med handen. Hade jag satt mig ned och krävt ytterligare lite samling tror jag att hon hade tippat in nosen lite extra.




// Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0