vikten med "naturlig" ridning

Jag väljer att kalla det "naturlig" ridning eftersom de ja tänkte prata om alla andra hjälper du kan rida med utan att behöva dra ett bett i munnen eller andra hjälper som är tillgjorda, dvs inte naturliga så som vikt, tryck osv.

Jag hade en period där jag red mest bara utan träns, jag hade sadel men endast för min egen balans och för att inte störa hästen. När jag red så använde jag mig endast av det naturliga hjälperna. Ville jag svänga lutade jag mig inåt och la ett tryck på yttersidan i form av skänkel eller ett tryck med spöt på halsen. Även om jag inte rider så like mycket längre så har jag kännt en stor skillnad på ex avbrott och halter. När jag rider dressyr behöver jag knapt ta i tygeln för att göra ett avbrott utan det räcker med att sträcka på mig, uta mig lite bakåt och säga "whooo".

Jag säger inte att alla ska rida runt utan träns för att träna halter, tolka det inte så! Utan jag vill poientera hur viktigt det är med de grundläggande naturliga hjälperna för att sedan kunna avancera och lägga till de "onaturliga" hjälperna utan att behöva rida endast med dem.

Roligt att hon hoppar bättre utan någon som drar henne i munne. Eller inte roligt utan ganska logiskt ;)

// Ida

Kommentarer
Postat av: matilda

fin häst du har!

2012-04-20 @ 16:26:16
URL: http://skogsrusset.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0