ida - hiss till tr-regler

Jag tänkte ge en stor hiss till 2 regler i tr som jag tycker var helt rätt beslut att ändra!

Den första är att det är tillåtet att tävla dressyr på pullarnosgrimma på ponny förstår inte varför det skulle vara någon fel med det? Bettet ligger mer löst i munnen och det kunkar möjligt lite bättre på starka hästar. Jag rider Trixi på både achenosgrimma och pullarnosgrimma och jag märker ingen störra skillnad.

Den andra regeln som började gälla från 2012 är att det är tillåtet att tävla dressyr på rakt bett på båda ponny och storhäst helt rätt! Eftersom ett rakt bett kan är mildare en ett smalt 2 eller 3 delat tränsbett. Jag är personligen inget stort faaan av det raka bettet eftersom de hästar jag ridit det på har blivit väldigt stumma i munnen och hänger sig gärna lite i handen. Men det finns säkert hästar som går jättabra på det.

Jag hoppas det kommer komma flera bra ändringar i tr. Nästa att hoppas på är vell att det ska bli tillåtet att tävla bettlöst. Enligt mig borde det vara en självklarhet eftersom man endå eftersträvar samma form. Man får inte precis något handikap för att man rider bettlöst ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0