ida - my problems with food

Detta ämnet hör visserligen inte så mycket till hästar, men jag tycker endå att det behövs tas upp.

Det finns många fördomar mot människor som har problem med mat. Är du tjock äter du antagligen jättemycket skräpmat och tränar inte, och är du jättesmal äter du ett salladsblad om dagen och motionerar ned minsta lilla fett som finns på kroppen.
Visserligen har en majoritet av faller med matproblem dessa förutsättningar. Men långt ifrån alla.

Jag har problem med mat. Jag har hört människor säga till mig att jag är anorexibarn osv. Men det är verkligen inte så. Jag äter häller inte skräpmat 3-4 gånger om dagen, utan jag äter fel mat. När jag kommer hem från skolan äter jag inte en macka eller frukt, utan jag kollar om det finns kakor eller något i godislådan.  Ibland får jag extrema begär om äckligt onyttiga saker som; choklad, chips, bacon osv.
Det var säkert 3-4 månader sedan jag åt tillräckligt mycket sallad och grönt till en måltid. Jag undviker alla grönsaker och äter inte gärna frukt om det inte är i stil med; hallon och glass eller jordgubbar.

Jag skulle själv kalla mig för en matmissbrukare med tanke på den mängd fel mat jag äter.

Sen finns det personer som är motsatsen till mig. Dem äter rätt och motionerar, men är rundare en "normen".

Om du rider och tränar är det extra viktigt att äta ordentligt innan. Jag märker själv skillnad på när jag har ätit en frukt eller ordentlig mat innan ridpasset, eller om jag har ätit en chokladbit eller helt enkelt ingenting. Att låta matvanorna gå ut över träningen är något som jag inte tycker är ok. Du ska ge dig själv och hästen bästa möjliga sätt att utvecklas och träna när du har chansen. Jag själv och även mamma måste påminna mig ibland att äta ordentligt innan jag rider. En viss period där jag misskötte det väldigt grovt tog även min ridlärare upp vikten med att äta rätt innan träning.

Det jag vill säga är altså att man inte ska dömma hunden efter håren, och poientera vikten med att äta rätt innan träning.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0