ida - underbara häst

Fick en smärre chock över hur bra Trixi lussnade på mina hjälper från första början utan att bara vända och springa emot utgången. Så otroligt duktig var hon! När jag skulle bryta av eller göra halt så räckte det med att jag rätade upp mig, satte mig lite tungt, klämde med knäna och sa proo. Igår behövde jag tatag i mamen lite högre upp men de va inte ens tanken på idag!

När jsg tänker efter är det ganska sjukt hur vi egentligen rider vära hästar idag, men alla möjliga skarpa bett för att kunna hålla dem. Det absolut naturligaste (eller minst onaturliga) för hästar borde bara att rida med endart hjälper som tryck och vikt. Jag har ridit lite på trixi i grimma och grimskaft barbacka men det har aldrig gått något vidare. Idag satte jag på sadeln, och hoppade upp hela utan träns. Red ifs med grimma o grimskaft 5 min för o se så hon inte va jättepigg o ohejdbar. Men efter de kunde jag rida runt som de vore de enda hon gjort i sitt liv.

Att det inte behövdes någon inlärningstid på flera veckor steg för steg för o göra detta tror jag beror på att det ligger i hästens natur, ex att gå undan för tryck (när jag lägger spöt på halsen för att svänga) Sen beror det på hur motagliga hästarna är och hur mycket av "grunderna" man använder i ridningen annars.
Jag hoppade upp lite och testade på Balder. Dock hade jag träns men tog aldrig i tglarna. Till en början var han väldigt bestämd med att gå emot utgången men tillslut kunde jag göra ungefär liknande med Trixi; gasa, bromsa och svänge någolunda.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0