Ida- Bett

Tänkte skriva lite om dem tankar som snurrar i mitt huvud den senaste tiden om bett.

Det finns så många olika bett av olika typer och som ger olika efekt. Vanligast är då det 3delade tränsbettet. Andra vanliga bett är; Pessoa, pelham, rakt bett, 2delat, hackamore ja listan kan bli oändlig.


Ett nytt bett som jag sett ganska mycket på senaste tiden är pe wee-bett.

Bild lånad från google
Dem ska tydligen ligga väldigt bra i munnen och vara bra för hästar som lätt blir irriterade av bettet. Jag har aldrig ridit på det men jag tycker att det inte ser så snällt ut emot hästen om man kollar på själva bettet. Smalt och rakt, visserligen rörliga ringar. Ett stort pluss för hakrämmen! Även fast bettet inte har någon hävstångsettekt, så gör den så att bettet ligger mer stilla i munnen och inte åker så mycket åt sidorna eller upp i munnen.
Trotts att jag tycker själva bettet är lite för smalt är det definitivt ett bett jag skulle kunna tänka mig att testa!

Bettlöst
Någonting jag förspråkar och gillar är när ryttare rider bettlöst! När vi stoppar in bett i munnen på våra hästar är det bara en falsk säkerhet. Hästen går undan för tryck i sin nattur så egentligen borde ett hackamore eller bara en grimma vara det självklara när man vill kontrollera en häst från dess rygg. Därför tycker jag det är lustigt att du inte får tävla dressyr på ett hackamore eller annat bettlöst huvudlag i sverige. Det har införts i andra länder men jag tror tyvärr det inte kommer komma till sverige.

Pessoa
Ett bett som det diskuteras starkt omkring är pessoa. Jag har redan gett min åsikt om detta bett och ni hittar det bland dem första inläggen. Jag tycker att det är ett väldigt hemskt bett, OM du är väldigt rutinerad och informerad om hur bettet verkar-går det säkert att rida med de utan dessa "skador" som ploppar upp att hästen får. Men jag är mycket tveksam till att det finns en sådan människa. Hade jag fått bestämma hade det blivit en lag på att detta bett inte fick förekomma iaf i tävlingssammanhang eftersom jag har väldigt svårt att se att någon häst kan gå bra på ett sånt bett.

Bild lånad från google


Uppbettsling
Det är tyvärr många som bettslar upp sina hästar helt i onödan. Oftast ponnyryttare som köper en het häst och ska ut o hoppa höga klasser. Innan man bettslar upp sin häst tycker jag man ska fundera egenom det väldigt nogrant. Vist det är väll inte fy skamm o rida på pelham eller annat skarpare bett? Men frågan är om man verkligen behöver det? Jag tycker man ska ta till alla metoder för att försöka lösa problemet utan att sätta ett skarpare bett i munnen på hästen. Om du har en häst som blir stark och tung i handen emelleråt när du rider dressyr bör du fundera på om du kan påverka detta med andra metoder? Inte slita och dra hårdare, men att andvända andra hjälper för att försöka motverka att hästen blir stark och tung.
Den enda gången jag tycker man ska bettsla upp sin häst är om den starkt vantrivs med ett vanligt tränsbett, eller om den blir farlig på det bettet man rider. Så att häst och ryttare kan skada sig om den ex sticker ohejdbart innan hinder.

Jag hittade en film på yt som jag tänker dela med mig av. Hade jag haft en häst som gör som denna gör IBLAND hade jag övervägt att betsla upp då den som blockerad kastar sig emot hindrena.






Om man bortser från allt ovanstående jag har skrivigt tycker jag det allra VIKTIGASTE med bett är att hästen trivs med det bett den har.

Kommentarer
Postat av: FIA

Jag rider med ett vanligt 3-delat med fasta ringar på min häst. Ska köpa ett ponnyhack för att han ska kunna gå bettlös ibland, jag föredrar helt enkelt de snälla och "naturligaste" betten. Blev mörkrädd idag när jag först var på Gekås och såg pelhamstänger och pessoa till leda, och sedan på hööks när det var kedjor hit och dit...Vissa betslar nog upp för att det ska se lite coolt ut :-O



// FIA

www.fiaalbertsson.tk

2012-01-07 @ 21:59:49
URL: http://www.fiaalbertsson.tk
Postat av: Petronella :)

super bra inlägg, tycker själv att det är super svårt med olika bett och sånt där! ;)

2012-01-08 @ 13:49:00
URL: http://taggibaken.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0