Ida-Dagens dressyrlektion

Min dressyrträning blev flyttad till idag morgon för att ridläraren var ute o reste i måndags.
Jag fick rida Nybyggets Blixten igen. För er som inte kommer ihåg är han en liten storhäst, nyss 5 fyllda år. Han kom till skogslotten för några månader sedan, då han aldrig hade varit utanför stall nybygget i hela sitt liv.


Dem gångerna jag sett och ridit Blixten har han varit supersnäll och väldigt stabil för sin unga ålder. Men idag när jag kom in i ridhuset sa Anita att han hade bockat endel i traven dagen innan. Det dröjde inte länge innan hästen framför drog på en kospark och Blixten då tar shansen o börjar bocka. Då i skritt! Han gjorde lite likadant i traven några gånger. Lika dant första galoppfattningen och en gång på galoppvolten. Jag kände ett fåtal gånger att det kunde vara min tur att få smaka på grus, men han bockade så runda stora språng att jag bara kunde stå upp o försöka hålla upp huvudet. När jag trode det värsta hade lagt sig drog han på en riktig fuling, delt i samlad trav på en 10m volt xD Rolig häst där! Annars va han ganska fin i traven. Lite mer egen bärighet om man gemför med sist! Galoppen va katastofel då jag bara fick hålla upp huvudet i mata innerskänkel ungefär ;)

Menmen, alla ridpass kan inte vara jätteroliga, ibland kommer det lite skit i vägen o då får man ta tag i de för att de sedan ska gå bättre näste gång.

Hittade en bild på honom från när han stod på nybygget. Han ser ungefär lika dan ut nu. Men inte fetare utan krafrigare över lag. O hårigare såklart ;)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0