ida - ridövning

Tänkte dela med mig av två olika ridövningar som jag använder mig endel av.

Den e så bra att den går att göra i alla gångarter och de enda du gör är att rida runt på fyrkanten egentligen. Jag tycker att man fort får stela häster lite mer eftergivna av denhär övningen relativt snabbt.
- Du rider runt på fyrkantspåret med rak häst. Men ställer hals och nacke innåt. Det går att variera utifrån häst om du ändast vill rida hästen lite inåtställd eller rida en kraftig öppna. I hörnen lägger du en 10m volt och även en eller två på långsidorna. Se till att göra volten korrekt rund. På kortsidorna rider du hästen rakställd eller utåt för att den inte ska fastna i innentygeln eftersom den annart hela tiden är inåtställd.

Se upp för: Att hästen inte hänger sig i innentygeln. Tänk att du ska rida med endast yttertygel och innerskänkel för att ställa hästen. Har du en häst som gärna släpper stödet i yttertygeln är det bra att rida utåtställd eller rakriktad på kortsidorna (och med om det behövs)
Ser ni ungefär vad det ska föreställa? ;)






Nästa övning är lite mer avancerad och kräver att hästen är mer lyhörd och att du kan placera den i "ramen"

Denna går också att rida i alla gångarten och går att variera väldigt mycket. Du vänder rätt upp. Rider rakt fram en bit och lägger sedan en volt åt höger, du ska komma ut på exakt samma ställe på medellinjen som du började volten på. Det är lite svårt i början men när man tränat lite går det bättre ;) När du gjort volten åt höger lägger du direkt en likadan volt åt vänster. I "voltbytet" kan du göra en halt, en övergång, ett enkelt byte eller ett flygande byte. Det går också att göra ingenting.

Se upp för: Att volten verkligen blir rund så att man inte fuskar och det blir som en liten halvslarvig åtta. Denna övning brukar jag använda mig av för att "kolla av" i mitten eller slutet av ridpasset om hästen är mellan mina hjälper och går rakt fram, och om den är lika lösgjord i sidorna osv.

Vill ni se några mer övningar jag brukar snvända mig av? :)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0