Jet - animation

Tänkte visa hur man gör en animation eftersom några hade frågat. Måste ge er ett tips på när ni inte vet, allt går att googla.

Jag gör mina animationer i photoshop cs 3 och det är väldigt lätt.

En animation bygger på det som visas, kanske lite konstig mening men ni kommer att förstå så småningom. Jag gör en fyrkantig smile som bytter mun hela tiden. Börja med grundlagret med ögon och gör sen fyra olika munnar, alla i ett eget lager.
Gå till Window-animation. Kan tänka mig att det heter fönster-animation på svenska.

Du får nu upp den här rutan, klicka på det pilen visar och välj New Frame. Fortsätt tills du har fyra.


Nu ska det se ut såhär, se till att bara ögonen och den svarta ramen syns.

Gör nu så att den första munnen visas, det blir munnar i alla rutor  och det är meningen.
Klicka på ruta nummer två, ta bort ögat vid mun ett och ha den vid mun två. I ruta två ska det nu bli en annan mun.

Markera ruta tre och klicka fram ögat på mun tre. Du ska ta ort ögonen på mun ett och två. Gör samma sak med sista munnen.
Klicka mitt i cirkeln och bestäm hur lång tid man ska se varje bild, i headern har vi två sekunder och här 0,5.

Det är när man sparar som det brukar gå fel. Tryck på File-Save for Web & Devices, det ska nu komma upp en ruta och byt inte på någon inställning förutom en. Där det står Looping options ska du fylla i forever, annars kommer det inte att fungera.
Fattar ni? Något ni undrar? 
Bara att fråga, jag hoppas jag det här var till hjälp

Kommentarer
Postat av: E A P H O T O [foto & vardag]

SV: ååh så bra att det funkade!! :D

2012-01-18 @ 11:01:18
URL: http://eaphoto.blogg.se/
Postat av: anonym

men om jag inte har Photoshop då?

2012-01-22 @ 16:41:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0