Jet - rider en ny häst

Tänkte i detta inlägg skriva om hur jag rider när jag sitter på en häst eller ponny som jag aldrig ridit förut.

Prio ett är alltid framåtbjudningen, funkar inte den funkar ingenting. Redan i framskritten kräver jag av hästen att den ska gå fram av sig själv. Försöker få en uppfattning om hur hästen är, spänd, seg, motvillig eller kanske helt perfekt.

När hästen är varm kortar jag tyglarna, brukar inte lägga så stor fokus på skritten i början, har ibland känslan av att det i vissa fall kan få hästan att släppa bakbenen om man börjar med skritten. Tycker det är lättare att arbeta hästen i trav. Rider lätt på stora volter och serpentiner och nu ska hästen söka sig framåt nedåt. Lätt ställning i kroppen, men hästen måste först bli varm. Även här ska hästen gå fram av sig själv, inget segande här inte.

När hästen är varm börjar ställa lite högre krav, om hästen inte tar lika mycket stöd på tyglarna så lägger jag fokus på det. En häst som tar olika mycket stöd är oliksidig, vilket ioförsig inte betyder att hästen är rak om den tar ett jämnt stöd, men det är i alla fall en början.

Nu har jag förmodligen en bra uppfattning om hästen och börjar lägga mer krav, avsacktningar, igångsättningar eller annat som behövs.

Den första gången lägger jag alltså inte så stora krav på hästen, förutom att den ska gå fram, ta ett jämnt stöd och lyssnar bra på mig.



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0