Jet - Ridskoleregler

En ridskoleregel (som att leda från vänster, hoppa upp från vänster, aldrig stå bakom en häst etc) som jag alltid håller stenhårt på är att när man ska ta på/av täcken att göra allt i rätt ordning. Ska man ta av ett täcka ska man knäppa upp bokspännena sist, och ska man ta på ett ska man knäppa de först.

Det spelar ingen roll vilken häst, vara sig det är Ville som står i boxen och äter eller med en okänd häst i gången. Skräcken är att hästen skulle bli rädd för något och slita sig eller stegra och täcket fastna på bakbenen. Paniken skulle förmodligen bara eskalera och chansen att få hästen lugn igen är väll ungefär noll.

När mamma eller pappa tar av Villes täcke när jag håller i honom är jag också stenhård, de får inte börja med bokspännena. En olycka händer så lätt, och med en så här enkel säkerhetsregel känns det så ovärt att ta risker.

Måste däremot medge att det finns andra regler jag är slappare med, det där med att göra allt från vänster har jag aldrig fattat. När jag leder vill jag dessutom gå framför hästen.

 





Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0