Jet - sitsen

Som säkert många vet så försöker jag förbättra min sits, som på sista tiden verkligen har blivit katastrofalt dålig. Mitt mål med att träna tvåtre gånger i veckan har jag inte ens kunnat börja med eftersom jag är ganska förkyld. Får nästan huvudvärk av att gå upp för skolans trappor.

Ett tips som jag har att få bättre sits är att försöka tänka på det hela tiden, men särskilt när man rider ut. När man rider dressyr ska man självklart också försöka tänka på det hela tiden, men det är ju så svårt. Det är så mycket annat att tänka på, hästens form, ställning, vägen och att tänka på sitsen blir nästan för mycket. Därför tycker jag man ska tänka på det när man rider ut, upprepa för sij själv; ajustdet, sitter som en sopsäck. Ta som mål med uteritten att man ska sitta fint hela tiden.

Nu menar jag inte att uteritter är flängridning där man inte alls tänker på hur hästen går, men när man skrittar på långa tyglar så ska man kunna sitta fint. Jag menar, kan man inte sitta bra när man skrittar ut på lång tygel, hur kan man då förvänta sig att man ska kunna bra när man galopperar på dressyrbanan?

Ska från det här...
..till det här, eller bättre

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0