Jet - volta bort läskiga saker

Har märkt att det kan vara lättare att passera läskiga saker om man voltar förbi dom, särskilt med hästar som har en tendens att blockera sig själva lite när de ser något läskigt. På bilden är det oranga det läskiga, och istället för att redan vända bort vid första volten så lägger jag små volter hela vägen fram. Varje gång jag rider mot det läskiga spänner sig hästen, men varje gång jag rider bort från den så slappnar hästen av. Varje gång så rider jag lite närmre.

Fördelen med det här är att hästen har tid att få vänja sig, och istället för att hästen stannar och vägrar gå fram så att man blir tvungen att bli bestämd så lurar man hästen närmre. Hästen behöver inte stanna, och är ställd bort från saken.

Det som är viktigt att tänka på är att hästen inte "kastar" sig iväg när man vänder bort.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0