dum häst idag

Idag skulle jag rida ut och möta upp Ebba och Palett för att rida ut med dem en sväng. Jag skulle skritta en grusväg i ca 30 min innan jag var framme i deras stall. Jag vet att Trixi är ganska skygg, hon bla höll på att snurra av mig när hon blev rädd för ett mörkt hål i en buske.. Men det har aldrig varit några storre problem en att hon spänner sig och trippar fram på tårna. Men idag när vi kom till ett ställe som hon vanligtvis brukar tycka är lite läskigt (egentligen inget farligt mer en att de e diken på båda sidorna och några stubbar?) så vände hon och stack iväg en bit. När jag försökte vända henne reser hon sig bara. Hon backar när jag försöker vända henne och livrädd för att åka ned i det ganska djupa diket låter jag henne gå iväg en bit för att sedan vända på nytt. Kommer fram till en liten avtagsväg utan diken som också leder hem så svänger in och försöker vända därifrån. När hon började dampa var jag fast beslutsam om att inte ge mig eftersom hon alltid lägger sig efter lite tjaffs. Men efter att ha varit nära på att gå över säkert 3-4 gånger fick jag för min egen säkerhet hoppa av och leda henne en bit.

När vi nästan var framme kom vi till ett backkrön som hon aldrig reagerat på förut. Men denna gång gjorde hon samma sak och var nära att gå över flera gånger. Hon var inte det minsta rädd men hade vell fattat att jag klev av eftersom jag gjorde de sist.. Så vart att promenera sista biten fram. Kan säga att jag var lagom förbannad vid de laget.

När jag mötte upp mina små vänner och anslöt mig bakom dem skötte hon sig jättebra och jag red några slutor och öppnor i skritt och trav som funkade bättre en någonsin! När vi kom till skogen och skulle galopperna fick hon dampryck igen. När jag väl var i galopp var de ju bara att bromsa massa. Men när vi skulle skritta så höll hon på och passa o takta o sköt rumpan åt alla möjliga håll. När Mina små vänner dumpade mig vid Trixis stall började hon resa sig igen för att hennes små vänner gick iväg. Jag hade säkert kunnat övertyga henne då men jag orkade verkligen inte så hoppa av o gick några hundra meter o hoppa upp sen. Tror de dröjer ganska lång tid innan jag rider ut själv igen.

Blir alltid lite varm i hjärtat när jag möts av denna syn!


Dagens outfit (alroundshabrak...) och dagens tjockis!


Dagens sällskap


Hela tyglarna vart nersmetade i vitt skumm. Lagom svettig häst.

// Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0