Rollkur

Något som var en het diskussion om för ett tag sen var rollkur. Ryttare som tävlade högs klasser uppmärksammades när dem red hästen kraftigt bakom lod. Många sk "skandalfilmer" hamnade på youtube bl på Patrik Kittel som skulle framställas som en förfärligt hemsk och grym ryttare som gjorde ett gravt fel emot sina hästar.

Min personliga åsikt om detta är att det är aldeles för uppstorat. Alla filmer på youtube som är av syfte att utbilda konsekvenserna av rollkur är väldigt extrema. Vissa hävdar att det växer ut ben på felaktiga ställen i hästens nacke och i de flesta filmer punkteras ord som smärta och hemst flera gånger. Men jag tänker lite så här: En häst på 500 kg vs en människa på 70 kg, då spelar det ingen roll hur starkt bett hästen rids på, skulle den ha så ont som många påstår att den får skulle den hur lätt som hällst kunna dra sig ur formen eller kasta av människan de har uppepå ryggen. Så dumma är inte hästar att de inte reagerar vid smärta.

Det är även två väldigt olika saker att rida din häst kraftigt bakom lod ett helt ridpass för att du inte vet bättre, och att rida 2 varv i trav för stretching av överlinjen när du rider fram till en hög klass. Jag brukar inte stretcha Trixis överlinje på det viset men det är ett väldigt efektivt sätt om man skulle behöva.

Det jag vill komma till är att alla som tryckt ned rollkur men forskningsbevis osv har inte dessa baserade på om du rider fram hästen 2 min innan ett ridpass på detta vis. För jag kan lova att om du gör det växer det inte ut några konstiga ben i hästens nacke ;)


// Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0