dagens pass

Trotts att jag sov i bilen på vägen hem så kunde jag inte hålla mig från att rida ett pass på Trixi ikväll. Hon har ju stått en hel vecka nu så hade inga högre krav. Red barbacka då jag hatar dressyrsadeln. Såg säkert urfånig ut då jag red runt i et säckigt linne, rosa tygskor, mitt hedset och ett par feta pilotglasögon under hjälmen.

Red fram lite kravlöst och kände på henne, red i sin ordning några öppnor i trav längs långsidorna och några skänkelvikningar in och ut på diagonalen fram till medellinjen. Galopperade några varv med bara fokus på att hon skulle bli mer självgående. Var tydlig med när jag skänklade och när jag inte gjorde det. Sedan började jag jobba stora volter och svaga skänkelvikningar undan galoppskänkeln. Red även lite tanke till öppna på kvartslinjerna för att få kontroll på bakkärran. Avslutade med lite förvänd galopp. Först runt fyrkanten för att sedan kunna gå in och göra samma sak på en något oval mittvolt. Vart så himla glad när det funkade då den förvända galoppen har krånglat på rakt spår tillockmed de senaste veckorna. Men jag ska lägga in mer förvänd galopp på rakt och böjda spår då jag upplever att det stärker galoppen något enormt och det är den gångarten hon är svagast i och lättast faller isär.

Men nöjd över lag med passet. Lite segtoch stelt måste jag förlåta pga vilan innan. Synd nu bara att jag jobar en vecka till efter helgen. sen har jag ledigt en vecka och sen jobbar jag en sista vecka. Veckan efter det är det tävling på schemat så det får bli att jag tränar ganska intensivt varannan vecka fram till tävlingen nu i sommar, även fast det är det jag vill undvika allra mest.

// Ida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0