svårt att låta andra rida din häst?

Något jag funderat över lite fram och tillbaka på en stund är varför vissa hästägare har svårt för att låta någon annan rida dess häst. Om jag hade haft en egen häst hade det inte tagit emot att slänga upp en annan ryttare på. Självklart under min uppsyn men det är fortfarande en annan ryttare.

Jag tror många är rädda för att den "nya" ryttaren rider hästen bättre en en själv. Men det resunemanget har jag väldigt svårt att förstå. Det kan säkert ta lite i självförtroendet för vissa människor att se någon annan rida dess egen häst bättre, men det är ju bara bra för hästen? Jag ex sätter gärna upp en duktigare ryttare på Trixi (hon är ju nästan lite som min häst) jag tycker det är grymt nyttigt att se någon annan duktig ryttare rida hästen och som kan förklara hur han/hon tänker när den rider din häst. När jag ser någon duktigare ryttare på Trixi rida henne så mycket finare ger det mig insperation och motivation till att jobba vidare.
Om det nu råkar vara en mindre duktig ryttare du sätter på ryggen på din häst så är jag högst tveksam till att din häst blir helt förstörd av en timmas ridning under en sämre ryttare. Någon gång i framtiden ska vell antagligen din häst söljas kanske som en läromästare till en mindre erfaren ryttare?

Något många försöker utrycka för att framstå som bättre är att beskriva hur svårridna deras hästar är. Jag har tillockmed sett ryttare provocera fram situationer av olika slag för att hästen ska se svårriden ut eller göra andra ohyss som att stegra eller bocka. Sådana fasoner tycker jag är högst omogna. Personligen vill ju jag ha en lättriden häst. Du kanske köper en svårriden häst, men målet med den borde då vara att få den lättriden? Mitt mål vore iaf att alla skulle kunna rida den. Du framstår inte som bättre ryttare bara för att bara du kan rida din häst, utan då tycker jag mer att du misslyckats med att få den lättriden.

Jet och Trixi

// Ida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0