ida - rida in zebror

Såg en film på ponnysanning på en inriden zebra. Dem frågade även sina läsare om deras åsikt om att rida in zebror så jag tänkte skriva ett litet eget inlägg om det.

Vi börjar med filmen:



Allra fört vill jag poientera att ryttaren är aldeles för lång och stor för zebran.

Det finns många sett men kan se på saken med att rida in vilda djur. Hästen var ett vilt djur från början innan människorna tämjde den. Så det går inte att säga att det är onaturligt för vilda djur att bli ridna, för det är precis lika onaturligt för en häst i grund och botten. Bara att vi människorhar bortsett från det och utvecklat hästen och idag är det i de flestas ögon inte längre ett vilt djur.

Men just i detta fall när jag ser filmen på just denna zebra får jag en dålig magkännsla. Zebran gör som ryttaren vill men det ser väldigt onaturligt ut. När den hoppar ser det ju absolut inte ut som något som den ska göra. Den småtravar fram emot hindret och tragglar sig över.
Men jag vill ennu en gång poientera att det inte är naturligt för en häst att bli riden häller, så det går egentligen inte att gemföra även om vi gärna vill göra det.

Jag hade säkert fått en helt annan uppfattning om det var ett litet barn som skrittade runt på en tam zebra. Inte en vuxen för stor människa som driver den lilla zebran framåt.

Så även om jag gärna skulle vela dra slutsaten att jag tycker det är gravt fel så kan jag inte det. Eftersom det var precis såhär det var med hästar när indianerna tämjde dem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0