Hästhållningen i Holland

Förförra helgen var ju som sagt jag, mamma och syster ner i Holland. Skillnaden på hästhållning skiljer sig en ganska stor del, och jag tycker det är väldigt intressant. Tänkte punkta upp lite saker.

 

  • Det är ganska vanligt att man har med sig en egen sadel när man ska provrida en häst. Helt normalt och absolut som det ska. Sen om sadeln passar är det skitsamma.

  • Många reagerade på att Totilas inte får gå i någon hage, men jag kan lova att han inte är den enda. Vid uppfödning står de flesta föl mycket ute, men senare när de väl är inridna är det inte lika självklart.

  • Anläggningarna är enorma. Vanligt är att ridhus och stall är i samma byggnad, stallen är liksom på långsidan av ridhuset, dock en vägg emellan.

  • Man skrittar inte fram hästen på långa tyglar, hästarna skrittas fortfarande fram, men inte så att tygeln hånger i en båge.

  • Uteritter är i de flesta fall relativt ovanliga

 

För många låter det ganska hemskt, och för mig är det inte heller optimalt. Jag tycker hästarna ska få ett så naturligt liv som möjligt, jag skulle gärna vilja ha Ville på lösdrift. Men sen får man inte heller glömma bort att Nederländerna har kommit mycket längre i aveln och eliten. Det kanske är så, att om en häst ska prestera på elitnivå att den måste stå inne för att spara på krafterna.


Jag tycker inte det är rätt, men det kanske är värt att fundera på.


Vad tycker ni?



Kommentarer
Postat av: Jossan

Nederländerna/tyskland och Holland har även en mycket lägre genomsnittlig livslängd på sina hästar. De kanske presterar, men inte under en lång tid..

2012-05-01 @ 21:02:43
URL: http://himmelskadrommar.bloggplatsen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0